WYMOGI PRAWNE ORAZ ASPEKTY TECHNICZNE ZNAKOWANIA ŻYWNOŚCI

 CEL SZKOLENIA

Nabycie umiejętności teoretycznych i praktycznych pozwalających na tworzenie etykiet spożywczych z wykorzystaniem programów etykietujących i spełniających wymagania w obszarach:

  • Prawnym – zgodność z aktualnymi wymaganiami przepisów prawnych
  • Technicznym – obsługa programów do projektowania i wydruku etykiet
  • Marketingowym – etykieta przyjazna dla Klientów: czytelna, informacyjna, estetyczna

GRUPA DOCELOWA

Pracownicy firm produkujących żywność, w szczególności osoby odpowiedzialne lub zaangażowane w proces tworzenia i wydruku etykiet w obszarach:

  • Merytoryczna weryfikacja informacji na etykietach produktów spożywczych
  • Projektowanie etykiet docelowych zgodnie z wymogami ustawy
  • Dobór najbardziej efektywnych metod, narzędzi, urządzeń i materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych w procesie wydruku etykiet

 PROGRAM SZKOLENIA

  1. ASPEKTY PRAWNE

Podczas części teoretycznej uczestnicy zapoznają się z wymaganiami prawnymi i zasadami w zakresie wymogów poprawnego znakowania (właściwego opisu), który powinien znaleźć się na etykietach produktów spożywczych.

  1. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 1169/2011″

Rozporządzenie 1169/2011 dotyczące etykietowania obowiązuje od dnia 13 grudnia 2014 zaś obowiązek znakowania żywności wartością odżywczą obowiązywać będzie od dnia 13 grudnia 2016. Warto, więc podsumować dotychczasowe zmiany dotyczące etykietowania i znakowania produktów spożywczych oraz przygotować się do realizacji ostatniej fazy

Rozporządzenie PE i Rady 1169/2011; omówienie zmian, które wnosi Rozporządzenie w szczególności:

  • Elementy obowiązkowe na każdej etykiecie,
  • Sposób prezentacji informacji na etykiecie (czcionka, główne pole widzenia)
  • Informacje o alergenach – rozszerzony zakres informowania o substancjach powodujących alergię lub nietolerancje pokarmowe
  • Informacje o wartości odżywczej
    • Produkty zwolnienie z obowiązku znakowania wartością odżywczą
  • Prezentacja informacji na produktach nieopakowanych ( np. pieczywo, wyroby cukiernicze) lub pakowanych sprzedaży na życzenie klientów (pizza, dania gotowe, catering na wynos)
  • Znakowanie opakowań i pojemników, których największa powierzchnia jest mniejsza niż 10 cm2, znakowanie produktów
  • Przykłady Etykiet
    • „Złe Praktyki” Najczęściej popełniane błędy przy znakowaniu żywności
    • Przykłady Właściwych Etykiet
  1. PRAWNE ASPEKTY WAŻENIA
    • Zasady prawne legalizacji
    • Zakres wagi, a dokładność ważenia

 WARSZTATY PRAKTYCZNE

Podczas zajęć praktycznych Uczestnicy zapoznają się z informatycznymi i technicznymi aspektami, które mają decydujący wpływ na efektywność procesu tworzenia i wydruku etykiety spożywczej:

  • Urządzenia wykorzystywane w procesie wydruku etykiety (drukarki etykietujące, wagi)
  • Materiały eksploatacyjne (etykiety samoprzylepne termiczne i termotransferowe),
  • Narzędzia informatyczne (programy informatyczne)

Uwaga: tematyka drugiej części szkolenia jest dostosowywana do profilu Uczestnika, a w szczególności do poziomu wiedzy technicznej oraz specyfiki prowadzonej działalności oraz oczekiwań w zakresie optymalizacji procesu wydruku.

  1. ETYKIETY

Etykiety dla produktów spożywczych przede wszystkim pełnią funkcję informacyjną. Przekaz informacji musi być czytelny i jednoznaczny.

  • Etykieta, jako element komunikacji marketingowej
  • Znaczenie etykiet w optymalizacji procesów zarządzania oraz uzyskiwania przewagi konkurencyjnej
  • Rodzaje Etykiet:
    • Termiczne, termotransferowe
    • Materiały eksploatacyjne: folie termotransferowe
    • Wykorzystanie etykiet z nadrukiem stałym
  1. DRUKARKI ETYKIETUJĄCE

Podczas warsztatów Uczestnicy poznają praktyczne zastosowania drukarek etykietujących oraz zasady doboru urządzeń do oczekiwanych rezultatów:

  • Zastosowanie drukarek etykietujących
  • Cechy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze drukarek etykietujących
  • Typy drukarek: termiczne i termo transferowe
  • Elementy wyposażenia dodatkowego: odklejak, obcinak, nawijak
  • Pozostałe cechy drukarek oraz najważniejsze parametry wydruku ( DPI, prędkość wydruku)
  • Wycena kosztów wydruku
  • Współpraca drukarek z komputerem
  1. PROGRAMY D O TWORZENIA I WYDRUKU ETYKIET

Rynek oferuje kilka typów programowań do tworzenia, edycji i drukowania etykiet.

Podczas warsztatów omówimy najpopularniejsze rozwiązania w tej dziedzinie.

  • Koncepcje programów do etykietowania
    • Podstawowe programy do ręcznego tworzenia etykiet (np. Zebra Designer)
    • Programy w wersji PRO umożliwiające integrację z zewnętrznymi bazami danych
    • Systemy kompleksowe (szablony + baza danych)
      • Korzyści wynikające z zastosowań systemów etykietowania opartych o bazy danych: zmiana organizacji pracy; podział obowiązków pracowników
  1. POZOSTAŁE ASPEKTY
    • Kody Kreskowe EAN 13 (stałe oraz zmienno-wagowe, cenowe); zastosowania w handlu
    • Czytniki kodów kreskowych

ORGANIZACJA SZKOLENIA

  1. SPRZĘT SZKOLENIOWY
    • Zapewniamy sprzęt szkoleniowy wykorzystywany podczas warsztatów; laptopy, drukarki
    • Każdy z uczestników może używać także swojego laptopa. Dokonamy na nim instalacji oprogramowania wykorzystywanego podczas Warsztatów. Warunkiem instalacji na laptopie zewnętrznym jest:
      • System operacyjny Windows (7, 8, 10)
      • 2 GB RAM
      • 300 MB wolnego miejsca na dysku twardym
  1. PLAN ZAJĘĆ
    • Zajęcia odbywają się przez 2 dni w godzinach 8.30 – 15.30.

8:30 – 11:15…………………Zajęcia

Przerwa kawowa

11:30 – 13:00………………..Zajęcia

Przerwa obiadowa

13:45 – 15:30………………..Zajęcia

Uwaga: Prosimy o wcześniejsze przybycie celem instalacji laptopów Jesteśmy do Państwa dyspozycji już od 8:00.

  1. OCENA UCZESTNIKÓW
    • Ocena uczestników prowadzona jest poprze ocenę ich zaangażowania w fazie teoretycznej i praktycznej szkolenia
    • Uczestnicy warsztatów otrzymują certyfikat uczestnictwa w szkoleniu wystawiony przez Xmart Group
  1. CENA SZKOLENIA 1800 PLN + VAT
  1. CENA SZKOLENIA OBEJMUJE:
    • Udział w warsztatach (grupa max 10 osób)
    • Materiały szkoleniowe
    • Wykorzystane podczas ćwiczeń materiały eksploatacyjne
    • Obiad oraz  serwis kawowy podczas szkolenia
    • Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia

Najbliższe warsztaty: Lublin 15-16 marca

Pamiętaj o możliwości sfinansowania warsztatów w ramach KFS

© 2015 X-Mart Group. Wszystkie prawa zastrzeżone