CEL SZKOLENIA
Nabycie umiejętności teoretycznych i praktycznych pozwalających na tworzenie etykiet spożywczych z wykorzystaniem programów etykietujących i spełniających wymagania w obszarach:
- Prawnym – zgodność z aktualnymi wymaganiami przepisów prawnych
- Technicznym – obsługa programów do projektowania i wydruku etykiet
- Marketingowym – etykieta przyjazna dla Klientów: czytelna, informacyjna, estetyczna
GRUPA DOCELOWA
Pracownicy firm produkujących żywność, w szczególności osoby odpowiedzialne lub zaangażowane w proces tworzenia i wydruku etykiet w obszarach:
- Merytoryczna weryfikacja informacji na etykietach produktów spożywczych
- Projektowanie etykiet docelowych zgodnie z wymogami ustawy
- Dobór najbardziej efektywnych metod, narzędzi, urządzeń i materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych w procesie wydruku etykiet
PROGRAM SZKOLENIA
- ASPEKTY PRAWNE
Podczas części teoretycznej uczestnicy zapoznają się z wymaganiami prawnymi i zasadami w zakresie wymogów poprawnego znakowania (właściwego opisu), który powinien znaleźć się na etykietach produktów spożywczych.
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 1169/2011″
Rozporządzenie 1169/2011 dotyczące etykietowania obowiązuje od dnia 13 grudnia 2014 zaś obowiązek znakowania żywności wartością odżywczą obowiązywać będzie od dnia 13 grudnia 2016. Warto, więc podsumować dotychczasowe zmiany dotyczące etykietowania i znakowania produktów spożywczych oraz przygotować się do realizacji ostatniej fazy
Rozporządzenie PE i Rady 1169/2011; omówienie zmian, które wnosi Rozporządzenie w szczególności:
- Elementy obowiązkowe na każdej etykiecie,
- Sposób prezentacji informacji na etykiecie (czcionka, główne pole widzenia)
- Informacje o alergenach – rozszerzony zakres informowania o substancjach powodujących alergię lub nietolerancje pokarmowe
- Informacje o wartości odżywczej
- Produkty zwolnienie z obowiązku znakowania wartością odżywczą
- Prezentacja informacji na produktach nieopakowanych ( np. pieczywo, wyroby cukiernicze) lub pakowanych sprzedaży na życzenie klientów (pizza, dania gotowe, catering na wynos)
- Znakowanie opakowań i pojemników, których największa powierzchnia jest mniejsza niż 10 cm2, znakowanie produktów
- Przykłady Etykiet
- „Złe Praktyki” Najczęściej popełniane błędy przy znakowaniu żywności
- Przykłady Właściwych Etykiet
- PRAWNE ASPEKTY WAŻENIA
- Zasady prawne legalizacji
- Zakres wagi, a dokładność ważenia
WARSZTATY PRAKTYCZNE
Podczas zajęć praktycznych Uczestnicy zapoznają się z informatycznymi i technicznymi aspektami, które mają decydujący wpływ na efektywność procesu tworzenia i wydruku etykiety spożywczej:
- Urządzenia wykorzystywane w procesie wydruku etykiety (drukarki etykietujące, wagi)
- Materiały eksploatacyjne (etykiety samoprzylepne termiczne i termotransferowe),
- Narzędzia informatyczne (programy informatyczne)
Uwaga: tematyka drugiej części szkolenia jest dostosowywana do profilu Uczestnika, a w szczególności do poziomu wiedzy technicznej oraz specyfiki prowadzonej działalności oraz oczekiwań w zakresie optymalizacji procesu wydruku.
- ETYKIETY
Etykiety dla produktów spożywczych przede wszystkim pełnią funkcję informacyjną. Przekaz informacji musi być czytelny i jednoznaczny.
- Etykieta, jako element komunikacji marketingowej
- Znaczenie etykiet w optymalizacji procesów zarządzania oraz uzyskiwania przewagi konkurencyjnej
- Rodzaje Etykiet:
- Termiczne, termotransferowe
- Materiały eksploatacyjne: folie termotransferowe
- Wykorzystanie etykiet z nadrukiem stałym
- DRUKARKI ETYKIETUJĄCE
Podczas warsztatów Uczestnicy poznają praktyczne zastosowania drukarek etykietujących oraz zasady doboru urządzeń do oczekiwanych rezultatów:
- Zastosowanie drukarek etykietujących
- Cechy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze drukarek etykietujących
- Typy drukarek: termiczne i termo transferowe
- Elementy wyposażenia dodatkowego: odklejak, obcinak, nawijak
- Pozostałe cechy drukarek oraz najważniejsze parametry wydruku ( DPI, prędkość wydruku)
- Wycena kosztów wydruku
- Współpraca drukarek z komputerem
- PROGRAMY D O TWORZENIA I WYDRUKU ETYKIET
Rynek oferuje kilka typów programowań do tworzenia, edycji i drukowania etykiet.
Podczas warsztatów omówimy najpopularniejsze rozwiązania w tej dziedzinie.
- Koncepcje programów do etykietowania
- Podstawowe programy do ręcznego tworzenia etykiet (np. Zebra Designer)
- Programy w wersji PRO umożliwiające integrację z zewnętrznymi bazami danych
- Systemy kompleksowe (szablony + baza danych)
- Korzyści wynikające z zastosowań systemów etykietowania opartych o bazy danych: zmiana organizacji pracy; podział obowiązków pracowników
- POZOSTAŁE ASPEKTY
- Kody Kreskowe EAN 13 (stałe oraz zmienno-wagowe, cenowe); zastosowania w handlu
- Czytniki kodów kreskowych