Tworzenie raportów to jedna z najczęściej wykorzystywanych funkcji Excela.

Jednak skuteczność rozwiązań raportujących jest uzależniona od spełnienia kilku czynników, które determinują ich wartość pod kątem podejmowania decyzji przez osoby zarządzające.

Aktualność i dostęp do danych

Systemy raportowe powinny być zasilane na bieżąco i muszą pokazywać aktualne dane. Uzyskasz to poprzez zastosowanie automatycznych łączy do baz danych systemu podstawowego (np. sprzedaży).

Zastosowanie układu opartego na zewnętrznych bazach to także fundament tworzenia generatorów raportów. Plik zawierający poszczególne raporty nie zawiera wszystkich danych, ale odwołuje się w sposób automatyczny do baz wywołując odpowiednie zapytania.

Rozwiązanie takie pozwala na jednoczesną pracę przez wielu użytkowników systemu.

Dostęp do wielu poziomów szczegółowości

Podstawą skutecznej analizy jest możliwość rozwijania szczegółów danych zagregowanych. Jeśli w danym raporcie widzisz np. sprzedaż łączną z danego regionu to daj użytkownikowi możliwość rozwinięcia szczegółów na poziomie klientów a nawet produktów.

Dzięki temu osoba analizująca dane w łatwy sposób dotrze do źródeł spadku czy też wzrostu wybranego obszaru. Na załączonym filmie możesz zapoznać się z przykładowym raportem umożliwiającym analizę danych sprzedaży. Film ten jest częścią systemu nauki Excela Watch&Learn.

Ostrożnie z wykresami

Wykresy mają pomagać w analizie danego zjawiska, ale źle zaprojektowane wprowadzają chaos.

Celem wykresu jest podkreślenie zachodzących trendów i wskazanie punktów, które należy poddać szczegółowej analizie.

© 2015 X-Mart Group. Wszystkie prawa zastrzeżone